SJ 2014/2015 - Islamitische Godsdienst2e Leerjaar | ||||
School-week | Leerinhouden. | Doelstellingen | Opmerkingen | |
1 sept -5 sept | Hoofdstuk Al-Ichlâs Allah is de enige | - Lln knn hoofdstuk Al-Ichlâs.Lln knn de betekenis van het hoofdstuk Al-IchlâsLln knn de eenheid van Allah aanvaarden. | ||
8 sept -12 sept | Allah is de enigeIk hou van Allah en geloof in hem. | Lln knn de eenheid van Allah aanvaarden.- Lln weten dat ze geloven in Allah.- Lln knn inzien wat voor nut het geloof in Allah met zich meebrengt. | ||
15 sept -19 sept | Allah is de enigeIk hou van Allah en geloof in hem. | - Lln weten dat ze geloven in Allah.Lln knn inzien wat voor nut het geloof in Allah met zich meebrengt. | ||
22 sept -26 sept | b.Offerfeest | - Lln knn de godsdienstige feestdagen.- Lln knn het belang begrijpen van godsdienstige feestdagen en gewillig zijn om deze te vieren. | 19-23/9 Dhoel Hidja Haddj23/9 Eid ul Adha - offerfeest | |
29 sept -3 okt | Hij is degene die mij en alles heeft geschapen | Lln weten dat er een Schepper is. | 4 okt: Werelddierendag5 okt: dag vd lkr | |
6okt -10 okt | Hij is degene die mij en alles heeft geschapenMijn vrienden houden ook van Allah. | Lln weten dat er een Schepper is.Lln knn het geloof observeren van andere moslim-vrienden. | ||
13 okt -17 okt | Mijn vrienden houden ook van Allah. | Lln knn het geloof observeren van andere moslim-vrienden. | ||
20 okt -24 okt | Mijn vrienden houden ook van Allah. | Lln knn het geloof observeren van andere moslim-vrienden. | 25 okt: Hijri: islamitisch nieuwjaar | |
27 okt -31 okt | 27 okt – 31 okt: Herfstvakantie | |||
3 nov -7 nov | Verhaal ivm Ashura (Moesa, Yoenoes,) | 3 nov: Ashura | ||
10 nov -14 nov | doe°Ã¢' At-Tahiyyât | 11 nov: wapenstilstand | ||
17 nov -21 nov | Allah keurt het goed dat ik proper ben | |||
24 nov -28 nov | Ik moet mezelf en mijn omgeving proper houden | |||
1 dec -5 dec | Voor ik bid neem ik een kleine wassing | |||
8 dec -12 dec | Voor ik bid neem ik een kleine wassing | |||
15 dec -19dec | Vakoverschrijdende activiteit met andere levensbeschouwingen | VOET: De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine. | ||
22 dec | 22 dec- 2 jan: schoolvakantie25 dec: kerstmis | |||
2 jan | 1 jan: nieuwjaarsdag3 jan: Ied ul Maulid/geboorte Profeet | |||
5 jan -9 jan | Salawât – gebeden1.1. Bij zoogmoeder | Lln knn Salawât - gebeden en de betekenis ervan kennen.- Lln knn de jeugd van Profeet Mohammed en zijn relaties met zijn familie en omgeving begrijpen.- Lln knn waardering opbrengen voor de profeet als kind. - Lln knn de basis van de jeugd van de profeet Mohammed. | ||
12 jan -16 jan | 1.2.Terugkeer bij zijn moeder, reis naar Medina | - Lln knn de jeugd van Profeet Mohammed en zijn relaties met zijn familie en omgeving begrijpen.- Lln knn waardering opbrengen voor de profeet als kind.Lln knn de basis van de jeugd van de profeet Mohammed. | ||
19jan -23 jan | 1.3.Mohammed bij Abôe Tâlib | - Lln knn de jeugd van Profeet Mohammed en zijn relaties met zijn familie en omgeving begrijpen.- Lln knn waardering opbrengen voor de profeet als kind.Lln knn de basis van de jeugd van de profeet Mohammed. | ||
26 jan -30 jan | 2.Jonge Mohammed doet zaken | - Lln knn het gedrag van de jonge Mohammed begrijpen tegenover gebeurtenissen en zijn moraliteit in de omgang met de omgeving.Lln knn zijn gewillig om de jonge Mohammed als voorbeeld te zien | ||
2feb -6 feb | Week tegen het pesten: soera Al Masad: de pesterijen van de oom tov de profeet en de reactie van Allah | 6-13/2 week tegen het pesten'Horen, zien en doen!' | ||
9 feb -13 feb |
| - Lln knn het gedrag van de jonge Mohammed begrijpen tegenover gebeurtenissen en zijn moraliteit in de omgang met de omgeving.- Lln knn zijn gewillig om de jonge Mohammed als voorbeeld te zien. | ||
16 feb -20 feb | 16/2-22/2: krokusvakantie | |||
23 feb -27 feb |
| - Lln knn het gedrag van de jonge Mohammed begrijpen tegenover gebeurtenissen en zijn moraliteit in de omgang met de omgeving.- Lln zijn gewillig om de jonge Mohammed als voorbeeld te zien. | ||
2 mrt -6 mrt |
| - Lln knn begrijpen en beseffen dat de Koran is neergedaald om uit gelezen en geleerd te worden. | ||
9 mrt -13 mrt | 1.1. Het is een goede daad om uit de Koran te lezen en te leren1.2.De Koran leert ons het goede, juiste en het mooie. |
- Lln knn beseffen dat de Koran is neergedaald om aan de mensen het goede, het mooie en de ware te tonen. | ||
16 mrt -20 mrt | 2.1.Bij het bidden wordt er Koran gelezen | - Lln knn voorbeelden aangeven waar, in welke omstandigheden en met welke doelstellingen de moslims de Koran lezen | 14 t/m 29 maart Start jeugdboekenweek‘Humor’ | |
23 mrt -27 mrt | 2.2 In de moskee wordt er Koran gereciteerd. | - Lln knn voorbeelden aangeven waar, in welke omstandigheden en met welke doelstellingen de moslims de Koran lezen | 14 t/m 29 maart Start jeugdboekenweek‘Humor’ | |
30 mrt -3 apr | 2.3.Tijdens de gelovige ceremonies wordt er Koran gereciteerd. | - Lln knn voorbeelden kunnen aangeven waar, in welke omstandigheden en met welke doelstellingen de moslims de Koran lezen | ||
6 apr | 7-21 apr: paasvakantie | |||
-17 apr | ||||
20 apr -24 apr | Hoofdstuk An-Nâs | Ma 21 apr paasmaandag | ||
27 apr -1 mei |
| - Lln knn bewust worden van het belang en belang hechten aan liefde in vriendschapsrelaties.- Lln knn een gevoeligheid ontwikkelen voor de wensen en verlangens van hun medemens. | Do 1 mei: dag vd arbeid6 mei: lailat ul Miradj/hemelvaart | |
4 mei -8 mei | 2.1.Ik hou van mijn vrienden | - Lln knn zich bewust worden van het belang en belang hechten aan liefde in vriendschapsrelaties.- Lln knn een gevoeligheid ontwikkelen voor de wensen en verlangens van hun medemens. | 10 mei: Moederdag | |
11 mei -15 mei | 2.2.Ik ga goed om met mijn goede vrienden | - Lln knn bewust worden van het belang en belang hechten aan liefde in vriendschapsrelaties.- Lln knn een gevoeligheid ontwikkelen voor de wensen en verlangens van hun medemens. | 14-15 mei Hemelvaart | |
18 mei -22 mei | 2.3.Ik deel met mijn vrienden | - Lln hun gewoonte om te delen bevorderen. | ||
25 mei -29 mei | 2.4.Ik luister naar mijn vrienden als ze praten | - Lln begrijpen het belang van het luisteren voor een bevorderlijk contact tussen de mensen en het verder ontwikkelen van deze eigenschap. | 25 mei Pinksteren | |
1juni - 5 juni | 2.5.Ik doe anderen niet aan, wat ik zelf niet wil meemaken. | - Lln knn de adviezen van ons geloof om in vriendschap en broederschap te leven en hechten aandacht om hieraan te voldoen. | ||
8 juni -12 juni | We hebben religieuze feestdagen: wij kijken uit naar Ramadan | - Lln knn de godsdienstige feestdagen. | 14/6 vaderdag | |
15 juni -19 juni | We hebben religieuze feestdagen Ramadanfeest | - Lln knn de godsdienstige feestdagen.- Lln knn het belang begrijpen van godsdienstige feestdagen en gewillig zijn om deze te vieren. | 17 juni-17 juli Ramadan14 juli 2015: Laylat ul Qadr18 juli 2014 ied ul Fitr– Einde ramadan | |
21 juni -26juni | Vakoverschrijdende activiteit met de andere levensbeschouwelijke vakken | VOET: De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten