Jaarplan: 2 de Leerjaar - Islam Lessen

Laatste Nieuws

Jaarplan: 2 de Leerjaar

SJ 2014/2015 - Islamitische Godsdienst


2e Leerjaar


School-weekLeerinhouden.DoelstellingenOpmerkingen
1 sept -5 septHoofdstuk Al-Ichlâs Allah is de enige- Lln knn hoofdstuk Al-Ichlâs.Lln knn de betekenis van het hoofdstuk Al-IchlâsLln knn de eenheid van Allah aanvaarden.
8 sept -12 septAllah is de enigeIk hou van Allah en geloof in hem. Lln knn de eenheid van Allah aanvaarden.- Lln weten dat ze geloven in Allah.- Lln knn inzien wat voor nut het geloof in Allah met zich meebrengt.
15 sept -19 septAllah is de enigeIk hou van Allah en geloof in hem.- Lln weten dat ze geloven in Allah.Lln knn inzien wat voor nut het geloof in Allah met zich meebrengt.
22 sept -26 septb.Offerfeest- Lln knn de godsdienstige feestdagen.- Lln knn het belang begrijpen van godsdienstige feestdagen en gewillig zijn om deze te vieren.19-23/9  Dhoel Hidja Haddj23/9  Eid ul Adha - offerfeest
29 sept -3 oktHij is degene die mij en alles heeft geschapen Lln weten dat er een Schepper is.4 okt: Werelddierendag5 okt: dag vd lkr
6okt -10 oktHij is degene die mij en alles heeft geschapenMijn vrienden houden ook van Allah.Lln weten dat er een Schepper is.Lln knn het geloof observeren van andere moslim-vrienden.
13 okt -17 oktMijn vrienden houden ook van Allah. Lln knn het geloof observeren van andere moslim-vrienden.
20 okt -24 oktMijn vrienden houden ook van Allah. Lln knn het geloof observeren van andere moslim-vrienden.25 okt: Hijri: islamitisch nieuwjaar
27 okt -31 okt27 okt – 31 okt: Herfstvakantie
3 nov -7 novVerhaal ivm Ashura (Moesa, Yoenoes,)3 nov: Ashura
10 nov -14 novdoe°Ã¢'  At-Tahiyyât11 nov: wapenstilstand 
17 nov -21 novAllah keurt het goed dat ik proper ben
24 nov -28 novIk moet mezelf en mijn omgeving proper houden
1 dec -5 decVoor ik bid neem ik een kleine wassing
8 dec -12 decVoor ik bid neem ik een kleine wassing
15 dec -19decVakoverschrijdende activiteit met andere levensbeschouwingenVOET: De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine.
22 dec22 dec- 2 jan: schoolvakantie25 dec: kerstmis
2 jan1 jan: nieuwjaarsdag3 jan: Ied ul Maulid/geboorte Profeet
5 jan -9 janSalawât – gebeden1.1. Bij zoogmoeder Lln knn  Salawât - gebeden en de betekenis ervan kennen.- Lln knn de jeugd van Profeet Mohammed en zijn relaties met zijn familie en omgeving begrijpen.- Lln knn waardering opbrengen voor de profeet als kind.

- Lln knn de basis van de jeugd van de profeet Mohammed.
12 jan -16 jan1.2.Terugkeer bij zijn moeder, reis naar Medina- Lln knn de jeugd van Profeet Mohammed en zijn relaties met zijn familie en omgeving begrijpen.- Lln knn waardering opbrengen voor de profeet als kind.Lln knn de basis van de jeugd van de profeet Mohammed.
19jan -23 jan1.3.Mohammed bij Abôe Tâlib- Lln knn de jeugd van Profeet Mohammed en zijn relaties met zijn familie en omgeving begrijpen.- Lln knn waardering opbrengen voor de profeet als kind.Lln knn de basis van de jeugd van de profeet Mohammed.
26 jan -30 jan2.Jonge Mohammed doet zaken- Lln knn het gedrag van de jonge Mohammed begrijpen tegenover gebeurtenissen en zijn moraliteit in de omgang met de omgeving.Lln knn zijn gewillig om de jonge Mohammed als voorbeeld te zien
2feb -6 febWeek tegen het pesten: soera Al Masad: de pesterijen van de oom tov de profeet en de reactie van Allah6-13/2 week tegen het pesten'Horen, zien en doen!'
9 feb -13 feb

  1. 3. Jonge Mohammed trouwt.

- Lln knn het gedrag van de jonge Mohammed begrijpen tegenover gebeurtenissen en zijn moraliteit in de omgang met de omgeving.- Lln knn zijn gewillig om de jonge Mohammed als voorbeeld te zien.
16 feb -20 feb16/2-22/2: krokusvakantie
23 feb -27 feb

  1. 4. Jonge Mohammed zal relaties aangaan met zijn omgeving

- Lln knn het gedrag van de jonge Mohammed begrijpen tegenover gebeurtenissen en zijn moraliteit in de omgang met de omgeving.- Lln zijn gewillig om de jonge Mohammed als voorbeeld te zien.
2 mrt -6 mrt

  1. 1. De Koran is gezonden om uit te lezen en te leren

- Lln knn begrijpen en beseffen dat de Koran is neergedaald om uit gelezen en geleerd te worden.
9 mrt -13 mrt1.1. Het is een goede daad om uit de Koran te lezen en te leren1.2.De Koran leert ons het goede, juiste en het mooie.

  1. Lln knn inzien dat het lezen van de Koran in de originele versie en de vertaling ervan een aanbidding is.

- Lln knn beseffen dat de Koran is neergedaald om aan de mensen het goede, het mooie en de ware te tonen.
16 mrt -20 mrt2.1.Bij het bidden wordt er Koran gelezen- Lln knn voorbeelden aangeven waar, in welke omstandigheden en met welke doelstellingen de moslims de Koran lezen14 t/m 29 maart Start jeugdboekenweek‘Humor’
23 mrt -27 mrt2.2 In de moskee wordt er Koran gereciteerd.- Lln knn voorbeelden aangeven waar, in welke omstandigheden en met welke doelstellingen de moslims de Koran lezen14 t/m 29 maart Start jeugdboekenweek‘Humor’
30 mrt -3 apr2.3.Tijdens de gelovige ceremonies wordt er Koran gereciteerd.- Lln knn voorbeelden kunnen aangeven waar, in welke omstandigheden en met welke doelstellingen de moslims de Koran lezen
6 apr7-21 apr: paasvakantie
-17 apr
20 apr -24 aprHoofdstuk An-NâsMa 21 apr paasmaandag
27 apr -1 mei

  1. 1. De basis van vriendschap en broederschap is liefde en respect

- Lln knn bewust worden van het belang en belang hechten aan liefde in vriendschapsrelaties.- Lln knn een gevoeligheid ontwikkelen voor de wensen en verlangens van hun medemens.Do 1 mei: dag vd arbeid6 mei: lailat ul Miradj/hemelvaart
4 mei -8 mei2.1.Ik hou van mijn vrienden- Lln knn zich bewust worden van het belang en belang hechten aan liefde in vriendschapsrelaties.- Lln knn een gevoeligheid ontwikkelen voor de wensen en verlangens van hun medemens.10 mei: Moederdag 
11 mei -15 mei2.2.Ik ga goed om met mijn goede vrienden- Lln knn bewust worden van het belang en belang hechten aan liefde in vriendschapsrelaties.- Lln knn een gevoeligheid ontwikkelen voor de wensen en verlangens van hun medemens.14-15 mei  Hemelvaart 
18 mei -22 mei2.3.Ik deel met mijn vrienden- Lln hun gewoonte om te delen bevorderen.
25 mei -29 mei2.4.Ik luister naar mijn vrienden als ze praten- Lln begrijpen het belang van het luisteren voor een bevorderlijk contact tussen de mensen en het verder ontwikkelen van deze eigenschap.25 mei Pinksteren
1juni - 5 juni2.5.Ik doe anderen niet aan, wat ik zelf niet wil meemaken.- Lln knn de adviezen van ons geloof om in vriendschap en broederschap te leven en hechten aandacht om hieraan te voldoen.
8 juni -12 juniWe hebben religieuze feestdagen: wij kijken uit naar Ramadan- Lln knn de godsdienstige feestdagen.14/6 vaderdag
15 juni -19 juniWe hebben religieuze feestdagen Ramadanfeest- Lln knn de godsdienstige feestdagen.- Lln knn het belang begrijpen van godsdienstige feestdagen en gewillig zijn om deze te vieren.17 juni-17 juli Ramadan14 juli 2015: Laylat ul Qadr18 juli 2014 ied ul Fitr– Einde ramadan
21 juni -26juniVakoverschrijdende activiteit met de andere levensbeschouwelijke vakkenVOET: De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine.

Geen opmerkingen: