Islamitische Godsdienst Jaarplan: 2014-2015 | 1e Leerjaar | |||
Maand | School-week | Belangrijkse Daagen | Leerinhouden. | Doelstellingen |
SEPTEMBER | 1 sept – 5 sept | Wij vieren het begin van het schooljaar Mijn geloof: de islam | * Lln verklaren dat ze zich verbonden voelen met de islamitische godsdienst | |
8 sept – 12 sept | Mijn geloof: de islam Ik ben een moslim | * Lln weten dat mensen verbonden met de islam, moslims genoemd worden | ||
15 sept – 19 sept | Ik ben een moslim | * Lln knn verklaren dat hij of zij zelf ook een moslim is | ||
22 sept – 26 sept | 19-23/9 Dhoel Hidja Haddj 23/9 Eid ul Adha - offerfeest | Wij hebben belangrijke dagen: wij vieren offerfeest | * Lln knn het belang aantonen van belangrijke dagen voor zichzelf, familie en de gemeenschap door deze in lijst te brengen en ze te groeperen. | |
29 sept – 3 okt | 4 okt: Werelddierendag 5 okt: dag vd lkr | Dua vd wijsheid Werelddierendag: kntsl | ||
OKTOBER | 6okt -10 okt | Kalimatoe’t-Tawhîd is de poort tot de islam en de gemeenschappelijke leuze van de moslims | * Lln knn de Kalimatoe’t-Tawhîd van buiten opzeggen * Lln knn de betekenis en de plaats van de Kalimatoe’t-Tawhîd in het leven van de moslims | |
13 okt -17 okt | Mijn vrienden hebben ook een geloof | *Lln knn inzien dat hun vrienden ook een geloof hebben *Lln knn begrijpen dat de geloofsovertuigingen van anderen met respect dienen te worden behandeld | ||
20 okt – 24 okt | 25 okt: Hijri: islamitisch nieuwjaar | Wij spelen en werken samen | * Lln knn samenwerken met hun vrienden * Lln knn zich thuis voelen in de groep | |
27 okt – 31 okt | 27 okt – 31 okt: Herfstvakantie | |||
NOVOMBER | 3 nov – 7 nov | 3 nov: Ashura | Kalimatoe’s-Sjahâda | * Lln knn de Kalimatoe’s-Sjahâda en de betekenis ervan uit het hoofd |
10 nov – 14 nov | 11 nov: wapenstilstand | Elke activiteit begin ik met Bismillah Soera leren: Hoofdstuk Al-Fatiha | *Lln knn het Bismillah opzeggen * Lln knn weten dat men elke activiteit met Bismillah moet beginnen. | |
17 nov – 21 nov | Ik smeek Allah opdat Hij mijn familie, mijn vrienden en mijzelf zou beschermen Soera leren: Hoofdstuk Al-Fatiha | * Lln knn een smeekbede houden voor Allah om zijn/haar familie, vrienden en zichzelf te beschermen. | ||
24 nov – 28 nov | Wij danken Allah Soera leren: Hoofdstuk Al-Fatiha | * Lln knn dank betuigen aan Allah | ||
DECEMBER | 1 dec – 5 dec | Moslims richten zich tot Allah door hun dagelijks gebed Soera leren: Hoofdstuk Al-Fatiha | * Lln knn begrijpen dat het dagelijkse gebed één van de manieren van aanbidding is om zich tot Allah te richten. | |
8 dec – 12 dec | Moslims richten zich tot Allah door hun dagelijks gebed Soera leren: Hoofdstuk Al-Fatiha | - Lln knn begrijpen dat het dagelijkse gebed één van de manieren van aanbidding is om zich tot Allah te richten. | ||
15 dec – 19dec | Vakoverschrijdende activiteit met andere levensbeschouwingen | VOET: De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine. | ||
22 dec | 22 dec- 2 jan: schoolvakantie 25 dec: kerstmis | |||
JANUARİ | 2 jan | 1 jan: nieuwjaarsdag 3 jan: Ied ul Maulid/geboorte Profeet | ||
5 jan – 9 jan | De profeet had een gezin: Zijn geboorte en familie Soera leren: Al Fiel | * Lln knn beseffen dat de Profeet ook een familie heeft. * Lln knn de geboorte en de evenementen in verband met de geboorte (voorstellen, stimuleren van de verbeelding) beschrijven. | ||
12 jan – 16 jan | De profeet had een gezin: zijn echtgenote en kinderen Soera leren: Al Fiel | * Lln knn beseffen dat de Profeet ook een familie heeft. | ||
19jan – 23 jan | De profeet had een gezin: zijn familieleden Soera leren: Al Fiel | * Lln knn de stamboom van de Profeet weergeven. | ||
26 jan – 30 jan | Wij geloven in Mohammed (vzmh) Soera leren: Al-Kawŝar | * Lln knn het geloof in de Profeet Mohammed (vzmh) herkennen en van hem houden. | ||
FEBRUARİ | 2feb – 6 feb | 6-13/2 week tegen het pesten | Wij houden van Mohammed (saws) Soera leren: Al-Kawŝar | * Lln knn het geloof in de Profeet Mohammed (vzmh) herkennen en van hem houden. |
9 feb – 13 feb | Vakoverschrijdende activiteit met andere levensbeschouwingen | VOET: De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine. | ||
16 feb – 20 feb | 16/2-22/2: krokusvakantie | |||
23 feb – 27 feb | De Koran is het heilige boek van onze godsdienst | * Lln knn begrijpen dat de heilige boeken verschillen van andere boeken. * Lln knn inzien dat de Koran het heilige boek van de moslims is. | ||
MAART | 2 mrt – 6 mrt | De Koran is het geopenbaarde boek van Allah | * Lln knn begrijpen dat de Koran een geopenbaard boek is van Allah. | |
9 mrt – 13 mrt | Wij luisteren met respect naar de Koran | * Lln knn aandacht hebben voor het benaderen van de Koran op een uiterst respectvolle en zorgvuldige manier. | ||
16 mrt – 20 mrt | 14 t/m 29 maart Start jeugdboekenweek ‘Humor’ | Start jeugdboekenweekons boek is de Koran – Wij lezen een mooi (leuk) verhaal uit de Koran | ||
23 mrt – 27 mrt | 14 t/m 29 maart Start jeugdboekenweek ‘Humor’ | Wij lezen heel graag de Koran | * Lln knn aandacht hebben voor het benaderen van de Koran op een uiterst respectvolle en zorgvuldige manier. | |
APRİL | 30 mrt – 3 apr | Wij gaan zorgvuldig om met de Koran | * Lln knn aandacht hebben voor het benaderen van de Koran op een uiterst respectvolle en zorgvuldige | |
6 apr | 7-21 apr: paasvakantie | |||
– 17 apr | 7-21 apr: paasvakantie | |||
20 apr – 24 apr | Ma 21 apr paasmaandag | Sore leren: An-Nâs | ||
27 apr – 1 mei | Do 1 mei: dag vd arbeid 6 mei: lailat ul Miradj/hemelvaart | Mijn godsdienst raadt mij aan om mooie woorden te gebruiken Sore leren: An-Nâs | ||
MEİ | 4 mei – 8 mei | 10 mei: Moederdag | Mijn godsdienst raadt mij aan om goede manieren te hebben en goede daden te verrichten Een goede daad: Moeder helpen Sore leren: An-Nâs | |
11 mei – 15 mei | 14-15 mei Hemelvaart | Mijn godsdienst raadt mij aan om goede manieren te hebben en goede daden te verrichten Sore leren: An-Nâs | ||
18 mei – 22 mei | A. Ik groet mijn vrienden Sore leren: An-Nâs | * Lln knn begrijpen dat de islamitische begroeting belangrijk is en zullen hierdoor geneigd zijn om de islamitische groet uit te spreken. * Lln knn zich inleven in de situatie van een ander wanneer deze niet wordt begroet. * Lln knn mooie handelingen en gevoelens delen met hun vrienden. | ||
25 mei – 29 mei | 25 mei Pinksteren | B. Ik bedank mijn vrienden Sore leren: An-Nâs Aftellen naar Ramadan | * Lln knn spontaan een dankwoord uitspreken. * Lln knn het belang inzien van iemand te bedanken. * Lln knn mooie handelingen en gevoelens delen met hun vrienden. | |
JUNİ | 1juni - 5 juni | C. Als het nodig is, zal ik mij verontschuldigen bij mijn vrienden Sore leren: An-Nâs Aftellen naar Ramadan | * Lln knn geneigd zijn om zich te verontschuldigen indien nodig. * Lln knn mooie handelingen en gevoelens delen met hun vrienden. | |
8 juni – 12 juni | 14/6 vaderdag | Van goede manieren en daden word ik gelukkig | * Lln knn het belang inzien van het verrichten van mooie handelingen. * Lln knn mooie handelingen en gevoelens delen met hun vrienden. | |
15 juni – 19 juni | 17 juni-17 juli Ramadan 14 juli 2015: Laylat ul Qadr | Allah houdt van mensen met goede manieren en daden Sore leren: An-Nâs Begin Ramadan!! | - Lln knn inzien dat door hun mooie handelingen Allahoe Ta°âlâ van hen zal houden en belonen. | |
21 juni – 26juni | Vakoverschrijdende activiteit met de andere levensbeschouwelijke vakken | VOET: De leerlingen kunnen samenwerken met anderen, zonder onderscheid van sociale achtergrond, geslacht of etnische origine. |
[table id=1 /]
Geen opmerkingen:
Een reactie posten